Novinky - Pojištění vozidel
4.3.2011 - Silná motorka až od 24 let. Mladší řidiči umírají
Ministerstvo dopravy chce zakázat čerstvě dospělým lidem řízení silných motorek. Zatímco dnes si stačí v osmnácti letech udělat řidičák a bez zkušeností vyjet na silnici, nově to bude možné až od jedenadvaceti. A to po dvouleté praxi na slabších strojích.
Začít jezdit rovnou na silné „mašině“ bez předchozí praxe půjde dokonce až ve čtyřiadvaceti letech.
„Návrh by měl projít bez problémů. Odstupňování věku pro získávání oprávnění řídit motocykl vyžaduje legislativa Evropské unie. My jsme jen určili ty konkrétní věkové hranice,“ řekl Martin Novák z ministerstva. Důvod je jasný: motorkáři drží v policejních statistikách tragický prim. Každý dvacátý, který na stroji havaruje, podle loňské statistiky zemře. „Vyšší šanci na přežití dopravní nehody mají oproti motocyklistům i chodci,“ upozornil Ondřej Valenta z organizace BESIP.
Loni přišel na českých silnicích o život každý 86. řidič, který se připletl k nehodě. Nejčastěji umírají právě mladí nezkušení motorkáři, kteří nezvládnou silné stroje.
Ministerstvo dopravy vychází z toho, že teprve když bude mít mladý motorkář zkušenosti ze slabšího stroje, může přesedlat na vyšší kubaturu.
„Bude-li mít žadatel dvouletou zkušenost s řízením slabšího stroje, bude moci skládat zkoušky už ve 21 letech. Bez zkušeností pak až ve 24 letech,“ upřesňuje Martin Novák z ministerstva.
Z policejních statistik vyplývá, že jsou dávno pryč doby, kdy motorkáři začínali na „fichtlech“, tedy malých motorkách se slabým motorem, a postupně si pořizovali silnější a dražší stroje.
Dnes si řada mladých lidí může poměrně snadno pořídit i drahou motorku. Často nemají zkušenosti a to se pak projevuje na silnicích. Loni z celkových 753 obětí dopravních nehod zemřelo na motorce 96 lidí.
Milovníci motorek se nedomnívají, že ministerský návrh, který půjde také na stůl poslancům, problém na českých silnicích vyřeší.
„Je jasné, že mladí na motorkách jsou rizikovou skupinou, ale u nás je problém jinde - chabá výuka v autoškolách, a to jak pro motocyklisty, tak pro řidiče aut,“ míní Klára Rothscheinová z Českého motoguzzi klubu.
Žadatelé o průkaz na motorku totiž při lekcích sedají na výrazně slabší stroje, než jaké na ně čekají doma v garáži. A navíc jezdí s instruktorem coby spolujezdcem.
„Pak jsou překvapení, jak odlišné je sednout na vlastní motorku a sám. Řidiči aut zase nedovedou odhadnout vzdálenost ani rychlost motorky,“ říká Rothscheinová. Upozorňuje i na škodolibost šoférů.
FAKTA - Jak se změní věk pro jízdu na motocyklu
Skupina AM - konstrukční rychlost stroje nesmí přesáhnout 45 km/h Nyní: 15 let Po změně: 15 let
Skupina A1 - výkon motoru do 11 kW, objem válců do 125 cm3 Nyní: 18 let Po změně: 17 let
Skupina A2 - výkon do 35 kW Nyní: 18 let Po změně: 19 let
Skupina A - silné motocykly Nyní: 18 let Po změně: 24 let (21 let s dvouletou praxí s A2)
Zdroj: Petr Švec