Novinky - Pojištění vozidel
4.2.2011 - S handsfree brzdíte pomaleji
MF DNES měřila reakce řidičů, kteří telefonují v autě. Ukázalo se, že reagují zpomaleně. Než začnou brzdit, ujedou i při použití handsfree o 13 metrů více než ti soustředění na jízdu.
MOST, PRAHA Po mosteckém testovacím okruhu jede fialová Octavia plná čidel, snímačů a měřicích přístrojů. Zvoní mobil. Řidič přijímá hovor tlačítkem na reproduktoru handsfree, jehož používání za jízdy je legální.
Od tohoto okamžiku reaguje podobně zpomaleně, jako by měl v krvi půl promile alkoholu.
Když musí v sedmdesátikilometrové rychlosti náhle zabrzdit před nečekanou překážkou, přístroje zaznamenávají, že mu trvá 1,2 sekundy, než přesune nohu z plynu na brzdu. Mezitím ujede 22 metrů. Když netelefonoval, reakce byly o polovinu rychlejší. Začal brzdit už po devíti ujetých metrech (rozdíl je celých 13 metů - viz tabulka).
Při dalších pokusech řidiči MF DNES testovali reakční časy při telefonování bez handsfree, a dokonce i při psaní esemesek za jízdy. Výsledky byly ještě horší.
Jak by to mohlo dopadnout, kdyby auto nejelo na zkušebním okruhu, ale po silnici? Testy ukázaly, že brzdná dráha byla s handsfree delší zhruba o třetinu. Telefonující řidič, jedoucí za tím, který netelefonuje, by ten říká, že mezi telefonujícím řidičem a řidičem s půl promile alkoholu v krvi není z pohledu pak nemusel při náhlém nebezpečí včas dobrzdit.
Test MF DNES ukázal, že jízda s handsfree není žádnou výhrou ani zárukou bezpečné jízdy. Výhodou oproti zakázanému telefonování přímo z mobilu je pouze to, že můžete držet obě ruce na volantu. Hlavním problémem je totiž rozptýlení, které hovor přináší. Dokázal to i výzkum psychologa Radima Badoška. Právě reakčního času téměř rozdíl.
Proto v současné době v zahraničí (Nizozemsko, USA) padají návrhy na úplný zákaz telefonování za volantem.
„Je to otázka do odborné diskuse. Je jasné, že telefonující řidič hůř vnímá situaci, kolikrát ani neví, kudy posledních deset kilometrů jel. Rozptýlení je značné, ale úplný zákaz telefonování se u nás nepřipravuje, bylo by to hodně nepopulární a určitě by to neprošlo,“ říká šéf dopravní policie Leoš Tržil.
Řidičů přistižených při telefonování přitom přibývá - zatímco v roce 2009 jich bylo potrestáno pokutou a trestnými body 24 tisíc, loni už to byl skoro dvojnásobek -42,3 tisíce. A je to jen zlomek: když loni počítali redaktoři iDNES.cz na pražské Jižní spojce telefonující šoféry, byl to v průměru každý desátý. „Ví se, že jakýkoli hovor v autě rozptyluje, jenže zakázat řidičům telefonování úplně je nereálné, musíme to nechat na jejich zdravém rozumu,“ míní například Jakub Ptačinský z ministerstva dopravy.
Pro dopravního experta Stanislava Humla (VV), který byl v poslední době velmi aktivní v předkládání změn bodového systému, byly výsledky testu MF DNES překvapením. „Ještě jsem neslyšel, že by telefonování s handsfree mělo takové důsledky. Ale vypovídací hodnotu váš test určitě má, vezmeme ho jako příspěvek k diskusi o zpřísnění bodového systému,“ naráží Huml na nedávný neúspěšný návrh zpřísnit trest za držení telefonu na pět bodů.
Zdroj: idnes.cz